Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.megu.edu.ua:8443/jspui/handle/123456789/4202
Title: РОЗВИТОК КРИТИЧНОГО МИСЛЕННЯ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ У ПРОЦЕСІ ВИВЧЕННЯ ІСТОРИКО-ЛІТЕРАТУРНИХ КУРСІВ
Other Titles: DEVELOPMENT OF CRITICAL THINKING OF THE FUTURE TEACHERS OF UKRAINIAN LANGUAGE AND LITERATURE IN THE PROCESS OF STUDYING HISTORICAL AND LITERARY COURSES
Authors: Овдійчук, Л. М.
Оvdiichuk, L. M.
Keywords: майбутні вчителі української мови та літератури
критичне мислення
мультимедійна презентація «Письменник як особистість»
мемуари
щоденники
епістолярна література
критичне читання
«тонкі і товсті» запитання
графічні систематизатори
future teachers of Ukrainian language and literature
critical thinking
multimedia presentations “A Writer as a personality”
memoirs
dairies
epistolary literature
critical reading
“thin and thick” questions
graphic systematizers
Issue Date: 2020
Publisher: Черкаськbq національнbq університtn імені Богдана Хмельницького
Citation: Овдійчук Л. М Розвиток критичного мислення майбутніх учителів української мови та літератури у процесі вивчення історико-літературних курсів / Л. М. Овійчук // Вісник Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького. Серія Педагогічні науки. - Черкаси,. 2020. - Вип. 3. - С. 104 -110.
Abstract: У статті репрезентовано методику викладання історико-літературних курсів, зокрема вивчення біографії письменника через авторський мультимедійний проект «Письменник як особистість» із застосуванням стратегій критичного мислення: критичне читання, «тонкі і товсті запитання», рефлексія. Дослідження засвідчило певні результати формування критичного мислення у створених студентами графічних систематизаторах: таблицях, кластерах, мережах. Окреслено значущість першоджерельних текстів для самовдосконалення та саморозвитку студентів. Обґрунтовано доцільність видання авторського посібника «Письменник як особистість. Першоджерела в контексті стратегій критичного мислення», який буде актуальним у процесі літературознавчої підготовки майбутніх учителів української мови та літератури. = Introduction. Modern society lives in condi-tions of information boom, when a powerful flow of news, comments, and events interferes in to a person's personal space. Realities require critical perception and analysis of information, selection of important and personally signifi-cant. Today it is important to the future teacher of Ukrain-ian language and literature as a specialist, a person who is called to form the future of the nation, to master the skills of critical thinking. The article analyzes the scientific literature concerning the problems of critical thinking: interpretation of the concept, its features, characteristics and implementation in to educational practice. Profes-sional and subject competencies from the educational-professional program in accordance with the specialty 014 Secondary education (Ukrainian language and litera-ture) are determined. These competencies can be formed on the basis of critical thinking technology exactly. The purpose of the article is to consider and substan-tiate the peculiarities of development of critical thinking of the future teachers of Ukrainian language and literature during the study of historical and literary courses. The methods of analysis and synthesis of scientific research concerning this problem, testing and generaliza-tion of pedagogical experience of the future teachers of Ukrainian language and literature critical thinking for-mation, data processing are used.
URI: https://dspace.megu.edu.ua:8443/jspui/handle/123456789/4202
Appears in Collections:Наукові роботи кафедри української мови та літератури

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2020-adminojs,+17_ОВД_ЙЧУК.pdfРОЗВИТОК КРИТИЧНОГО МИСЛЕННЯ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ У ПРОЦЕСІ ВИВЧЕННЯ ІСТОРИКО-ЛІТЕРАТУРНИХ КУРСІВ260.87 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.