Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.megu.edu.ua:8443/jspui/handle/123456789/5805
Title: | ПСИХОЛОГІЧНІ ЗАСАДИ ФОРМУВАННЯ ЧИТАЦЬКОЇ ГРАМОТНОСТІ ІНОЗЕМНИХ СТУДЕНТІВ У ПРОЦЕСІ НАВЧАННЯ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ |
Other Titles: | Psychological foundations for developing reading literacy in foreign students during Ukrainian language instruction |
Authors: | Грубий, Л. І. |
Keywords: | читацька грамотність іноземні студенти українська мова як іноземна психологічні чинники мотивація до читання reading literacy foreign students Ukrainian as a foreign language psychological factors reading motivation |
Issue Date: | 2025 |
Publisher: | Вісник Міжнародного економіко-гуманітарного університету імені Академіка Степана Дем'янчука. Серія: Педагогіка та психологія. Вип. 2, 2025. |
Citation: | Грубий Л. І. Психологічні засади формування читацької грамотності іноземних студентів у процесі навчання української мови / Л. І. Грубий // Вісник Міжнародного економіко-гуманітарного університету імені академіка Степана Дем'янчука.Серія: "Педагогіка та спихологія" / ред. кол. : О. О. Марчук, М. А. Августюк, Е. З. Івашкевич та ін.; Міжнар. економ.-гуманіт. ун-т ім. Степана Дем’янчука. - Рівне : Видав. дім "Гельветика", 2025. - № 2. - С.36-42. |
Abstract: | У статті проаналізовано психологічні чинники, що впливають на формування читацької грамотності іноземних студентів у процесі опанування української мови. Розкрито значення мотивації, уваги, різних типів пам’яті, мислення, антиципації як ключових психологічних механізмів, що забезпечують ефективне розуміння та інтерпретацію письмового тексту. Схарактеризовано психофізіологічні засади читання: зорове сприйняття, що передбачає розпізнавання букв, слів, синтаксичних структур; внутрішнє промовляння, сегментування тексту (поділ тексту на смислово завершені фрагменти – речення, абзаци), розуміння, пам’ять (збереження лексичних і граматичних моделей, фонових знань). Окреслено типові труднощі, з якими стикаються студенти-іноземці під час читання українською мовою, зумовлені міжкультурними відмінностями, рівнем мовної підготовки та особливостями когнітивного стилю. Текст для читання потлумачено як спеціально дібране або створене зв’язне висловлювання, що є джерелом інформації, засобом навчання читання як виду мовленнєвої діяльності, розвитку мовлення, лексико-граматичних умінь і міжкультурного спілкування. Наведено приклади завдань, спрямованих на полегшення процесу розуміння та усвідомлення текстів, що передактивне послуговування мовними засобами, розвивають уміння адекватного сприйняття інформації з тексту; формують уміння самостійно вилучати, узагальнювати та аналізувати професійно значущу інформацію. Акцентовано, що формування читацької грамотності іноземних студентів у процесі навчання української мови повинне бути диференційованим, гнучким та максимально зорієнтованим на індивідуальні особливості студентів, забезпечуючи не лише розвиток навичок розуміння тексту, а й формування стратегії ефективного читання як одного з наскрізних умінь у процесі оволодіння українською мовою як іноземною. |
URI: | https://dspace.megu.edu.ua:8443/jspui/handle/123456789/5805 |
Appears in Collections: | ВІСНИК МІЖНАРОДНОГО ЕКОНОМІКО-ГУМАНІТАРНОГО УНІВЕРСИТЕТУ ІМЕНІ АКАДЕМІКА СТЕПАНА ДЕМ'ЯНЧУКА |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
7.pdf | Психологічні засади формування читацької грамотності іноземних студентів у процесі навчання української мови | 321.05 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.