Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.megu.edu.ua:8443/jspui/handle/123456789/350
Title: | ФУНКЦІЇ МЕТАФОРИ У КІНОПОВІСТЯХ О. ДОВЖЕНКА |
Authors: | Шкабаріна, М. А. |
Keywords: | Метафора, типи метафор, кіноповість, функції метафори, гібридний жанр, індивідуальний стиль письменника. Metaphor, types of metaphors, film story, functions of metaphors, hybrid genre, individual style. |
Issue Date: | 2014 |
Publisher: | Збірник студентських наукових праць. - № 2 (2). - Рівне: РВЦ МЕГУ ім. акад. С. Дем'янчука, 2014. - 421 с. - С. 416-421. |
Abstract: | В статті досліджено актуальну проблему лінгвістики та літературознавства – визначення функцій метафори у художньому та індивідуальному стилі письменника. Визначено основні функції тропу та розкрито особливості їх реалізації у кіноповістях О. Довженка. Обгрунтовано, що в творах письменника найбільш яскраво виступають емоційно-оцінна, стиле-, тексто- та жанротворча функції метафори, які створюють неповторний колорит, формують мовну картину світу письменника і читача. // The article is devoted to the actual problem of linguistics and literary studies, namely the functions of metaphor in art style and individual style of a writer. On the basis of literature the main functions of trope were singled out, the peculiarities of their implementation were traced in film stories of A. Dovzhenko. It was established that in the works of the writer most clearly realized emotionally-estimated, style-, text- and genre forming functions of metaphor that create unique coloring, form the linguistic picture of the world of the writer and the reader. |
URI: | https://dspace.megu.edu.ua:8443/jspui/handle/123456789/350 |
ISBN: | 978-966-7359-75-1 |
Appears in Collections: | Збірник студентських наукових праць. 2014. № 2 (2) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Студентська стаття - Шкабаріна.pdf | 572.43 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.