Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://dspace.megu.edu.ua:8443/jspui/handle/123456789/4368
Назва: THE CHALLENGE OF LEARNING TO STEP ‘OUTSIDE MYSELF’: MERLEAU-PONTY’S LECTURES ON CHILD PSYCHOLOGY AND PEDAGOGY AND THE ONTOLOGY OF EXISTENCE = ВИКЛИК НАВЧИТИСЯ ВИХОДИТИ «ЗА СЕБЕ»: ЛЕКЦІЇ МЕРЛО-ПОНТІ З ДИТЯЧОЇ ПСИХОЛОГІЇ І ПЕДАГОГІКИ ТА ОНТОЛОГІЇ ІСНУВАННЯ
Інші назви: Матеріали Міжнародної науково-практичної конференції (м. Рівне, 19 жовтня 2023 року)
Автори: Bates, A.
Ключові слова: outside myself
лекции Мерло-Понти
the ontology of existence
Дата публікації: 2023
Видавництво: ПВНЗ «Міжнародний економіко-гуманітарний університет імені академіка Степана Дем’янчука»
Бібліографічний опис: Bates А. The challenge of learning to step ‘outside myself’: merleau-ponty’s lectures on child psychology and pedagogy and the ontology of existence / А. Bates // Інноваційні дослідження та перспективи розвитку науки і техніки у ХХІ столітті : зб. тез доп. учасників Міжнар. наук.-практ. конф. до 30-річчя Приват. вищ. навч. закл. «Міжнар. економ.-гуманітар. ун-т ім. акад. Степана Дем’янчука» (м. Рівне, 19 жовт. 2023 р.). - Рівне : ВПНЗ "МЕГУ", 2023. - Ч 1. - С. 17-20.
Короткий огляд (реферат): Established theoretical approaches aimed at understanding childhood and children have been challenged in recent years by posthumanist thinkers (Barad, 2007; Braidotti, 2013) who reject dichotomies such as mind/body; reason/emotions; human/non-human and postqualitative researchers who seek to decolonise the discourses of childhood (Murris, 2016). And yet, mainstream educational approaches continue to foreground developmental psychology and its child/adult dichotomy, grounded in the Cartesian ontology of separation (Bates, 2021). Cartesian ontology posits that mind and world are separate ‗substances‘ with essentially different ‗properties‘, which exist independently of each other. Individuals are viewed within Descartes‘ ontology as equally ‗atomised‘: separate from one another and from the world. Whilst Cartesian ontology of separation severs ‗inside‘ from ‗outside‘ to center the self-grounding mind located ‗inside‘ the atomised self, Merleau-Ponty‘s (2002) ontology of existence reminds me that I live from the start ‗outside myself‘, entangled in the world and others through relationships of mutual dependence. This paper draws on Merleau-Ponty‘s Lectures on Child Psychology and Pedagogy (CPP) to challenge ‗atomistic‘ theoretical and educational approaches to childhood.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): https://dspace.megu.edu.ua:8443/jspui/handle/123456789/4368
Розташовується у зібраннях:ІННОВАЦІЙНІ ДОСЛІДЖЕННЯ ТА ПЕРСПЕКТИВИ РОЗВИТКУ НАУКИ І ТЕХНІКИ У ХХІ СТОЛІТТІ. ЧАСТИНА I

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
збірник_тез_наукових_доповідей_частина_1-18-21.pdfThe challenge of learning to step ‘outside myself’: merleau-ponty’s lectures on child psychology and pedagogy and the ontology of existence571.29 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.