Короткий опис(реферат):
У статті розкрито сутність використання національно-культурних традицій та звичаїв українського народу у системі екологічного виховання молодших школярів. Окреслено основний зміст екологічного виховання учнів початкових класів. Обґрунтовано значення народних традицій як дієвого засобу досягнення екологічної вихованості дітей молодшого шкільного віку. Проаналізовано термінологічну дефініцію поняття «народні традиції» у науково-педагогічному дискурсі. Охарактеризовано методику використання засобів народної педагогіки в процесі усвідомлення ознак об’єктів природи молодшими школярами. Виокремлено і обґрунтовано основні методи екологічного виховання молодших школярів засобами народних традицій: пояснювально-ілюстративний, репродуктивний, метод проблемного викладу, частково-пошуковий, дослідницький. / The article reveals the essence of the use of national and cultural traditions and customs of the Ukrainian people in the system of ecological education of primary school children. The main content of ecological education of primary school students is determined. The importance of folk traditions as an effective means of achieving ecological education of children of primary school age is substantiated. The terminological definition of the concept of «folk traditions» in the scientific and pedagogical discourse is analyzed. The method of using the means of folk pedagogy in the process of awareness of the signs of natural objects by junior schoolchildren is characterized. The basic methods of ecological education of junior schoolchildren by means of folk traditions are singled out and substantiated: explanatory-illustrative, reproductive, method of problem exposition, partial-search, research.