Короткий опис(реферат):
У статті розкрито проблему розвитку творчих здібностей дошкільників як одного з пріоритетних завдань закладу дошкільної освіти. Окреслено та охарактеризовано педагогічні функції керівництва творчою діяльністю дошкільників: комунікативна, організаторська, діагностична, спонукальна, інформаційна. Доведено сензитивність дошкільного віку у контексті розвитку творчих здібностей. Обґрунтовано значення ігрової діяльності у розвитку творчого потенціалу дошкільників. Наведено систему ігор та приклади ігрових завдань, які сприяють розвитку творчих здібностей дошкільників. Розкрито методику розвитку творчих здібностей дошкільників засобами ігрової діяльності. Виокремлено та охарактеризовано особистісні якості педагога, які сприяють ефективності психолого-педагогічної підтримки розвитку творчих здібностей дітей. / The article reveals the problem of developing the creative abilities of preschoolers as one of the priorities of the institution of preschool education. The pedagogical functions of the management of creative activity of preschoolers are defined and characterized: communicative, organizational, diagnostic, motivational, informational. The sensitivity of preschool age in the context of the development of creative abilities has been proved. The importance of play activities in the development of creative potential of preschoolers is substantiated. The system of games and examples of game tasks which promote development of creative abilities of preschool children are resulted. The technique of development of creative abilities of preschool children by means of game activity is described. The personal qualities of the teacher which promote efficiency of psychological and pedagogical support of development of creative abilities of children are allocated and characterized.