Abstract:
У статті досліджено питання формування компетентностей майбутніх вчителів початкової школи в умовах інклюзії. Обґрунтовано, що їх підготовка є важливим напрямом соціальної політики держави. Проаналізовано погляди вітчизняних і зарубіжних вчених на формування компетентностей майбутнього вчителя початкової школи в умовах інклюзії. Визначено структуру інклюзивного середовища як простір соціалізації дітей із різними можливостями й особливостями. Розкрито проблему розвитку інклюзивного освітнього середовища в загальноосвітніх навчальних закладах. / The formation of competencies of future primary school teachers in the context of inclusion examined in the article. The preparation of competence is a considerable direction of the state social policy substantiated. The views of domestic and foreign scientists on the formation of competencies of the future primary school teacher in the conditions of inclusion are analyzed. The structure of the inclusive environment as a space of socialization of children with different opportunities and features is defined. The problem of the development of an inclusive educational environment in general educational institutions revealed.