Abstract:
У статті досліджено теоретичні засади педагогічної діагностики звукової культури мовлення дітей старшого дошкільного віку. Проаналізовано розвиток мовлення дитини п’яти років з точки зору формування її як мовленнєвої особистості. Визначено, що педагогічна діагностика недоліків звукової культури мовлення буде ефективною за умови реалізації в процесі провідної діяльності дітей окресленого віку – гри. Виокремлено показники розвитку артикуляції звуків, мовленнєвого дихання і фонематичного слуху в дітей 4 років 5 міс – 5 років. Запропоновано методичні поради вихователям закладів дошкільної освіти з ефективної педагогічної діагностики компонентів звукової культури мовлення. / The theoretical bases of pedagogical diagnostics of sound culture of speech of children of senior preschool age investigated in the article. The speech development of a five-year-old child analyzed from the point of view of its formation as a speech personality. It is determined that the pedagogical diagnosis of the shortcomings of the sound culture of speech will be effective if implemented in the process of leading activities of children of a certain age - games. Indicators of development of articulation of sounds, speech breathing, and phonemic hearing at children of 4 years 5 months - 5 years are allocated. Methodical advice to educators of preschool educational institutions on effective pedagogical diagnostics of components of sound culture of speech is offered.