Abstract:
У статті досліджено основні причини невдач представників гуманітарних наук, зокрема педагогічних, у відповідності із зауваженнями відносно науковості експериментів, висловлених лауреатом «Нобелівської премії» фон Хаєком Ф. А. Розкрито, що основною причиною помилкових підходів при моделюванні в педагогічних дослідженнях є нерозуміння дослідниками різниці між активним і пасивним експериментами і довільна трактовка ними факторних границь внаслідок ненаукового переносу фізичних і технічних підходів в практику досліджень. Визначено, що при моделюванні поведінки складних систем рекомендовано застосовувати спектральний аналіз. Обґрунтовано необхідність дотримання адекватних уявлень про закон розподілу залишкових похибок моделей, які при обсягах вибірок n> 500, як правило, не є гаусовими. /This study for the first time focuses on the importance of understanding the concepts of active and passive experiments, is a prerequisite for correct modelling in pedagogical research.
The factor approach in pedagogical research does not provide reliable forecasting due to the passive nature of the experiment. In addition, it must be remembered that the residual errors with any modelling method, as a rule, are not Gaussian for the observation volumes n > 500 and for their processing non-classical procedures must be applied, considered in the monograph.