Abstract:
У статті розглянуто теоретичні основи формування культури здорового способу життя у старших дошкільників. Розкрито поняття «здоров’я людини», «здоровий спосіб життя» та «культура здоров’я». Проаналізовано засоби формування елементарної компетентності дитини про здоровий спосіб життя. Обґрунтовано, що важливим педагогічним завданням кожного вихователя закладу дошкільної освіти є формування у дітей здоров’язбережувальної компетенції як основи становлення культури здорового способу життя. / The theoretical bases of the formation of a culture of a healthy way of life at senior preschoolers considered in the article. The concepts of «human health», «healthy lifestyle» and «health culture» are revealed. The means of formation of elementary competence of the child about a healthy way of life are analyzed. It substantiated that an important pedagogical task of every educator of a preschool institution is the formation of children’s health-preserving competence as the basis for the formation of a culture of a healthy lifestyl.