Короткий опис(реферат):
У статті досліджено феномен неоромантичної лірики відомого українського поета М. Вінграновського. Обґрунтовано, що національному та естетичному вихованню школярів сприяє літературна творчість М. Вінграновського, що розвивалася в контексті літератури шістдесятництва, для якої був притаманний інтимно-сповідальний стиль, вишуканий естетизм та тонке відчуттям прекрасного. Розроблено екомендації щодо вивчення лірики поета в сучасній школі під час уроків та виховних заходів. //
M. Vingranovsky's poetry reflects his attitude to the world around him. The image of space is often used by the author to demonstrate his large-scale «planetary» thinking. In his poetry, the universe, the earth, the country, the people, the individual, the steppe, the sea are in romantic unity and kinship. in M. Vingranovsky's poetry, the images change like frames of a film.
The poet developed an original model of perception of his own homeland and people through the prism of the universe and humanity. Teachers should use the project methodology, the visual tours, the lessons-lectures, the lessons-confessions.