Abstract:
Мета дослідження: науково обґрунтувати й експериментально перевірити
ефективність методики формування економічних компетентностей старших
дошкільників в умовах інноваційного освітнього середовища ЗДО.
Відповідно до мети визначено завдання дослідження:
1. З'ясувати стан досліджуваної проблеми у педагогічній теорії і практиці
роботи закладів дошкільної освіти.
2. На основі аналізу та узагальнення філософської, психолого-педагогічної
літератури уточнити сутність і структуру поняття «економічна компетентність
дошкільників».
3. Визначити критерії та показники, виявити рівні сформованості
економічної компетентності старшого дошкільного віку.
4. Розробити й експериментально перевірити ефективність методики
формування економічних компетентностей старших дошкільників в умовах
інноваційного освітнього середовища ЗДО.
Об'єкт дослідження: процес економічного виховання старших
дошкільників.
Предмет дослідження: зміст, форми та методи формування економічної
компетентності старших дошкільників.
Гіпотеза дослідження: процес формування економічних
компетентностей старших дошкільників, що відбувається поетапно, буде
успішним, якщо врахувати специфіку кожного етапу та сукупно реалізувати такі
педагогічні умови:
1) забезпечення комплексного підходу до процесу економічного
виховання, що передбачало формування елементарних економічних знань,
умінь, навичок, особистісних якостей, необхідних для успішної економічної
діяльності;
2) використання потенціалу інноваційного освітнього середовища з метою
формування в старших дошкільників економічних компетентностей;
3) активна педагогічна взаємодія з батьками з формування економічних
компетентностей дітей.
Відповідно до визначених завдань було застосовано такі методи
дослідження:
Методи дослідження: теоретичні – аналіз (історико-педагогічний,
порівняльний) філософської, психологічної, педагогічної літератури для
розкриття сутності й особливостей процесу формування економічних
компетентностей старших дошкільників, моделювання та проектування для
визначення логічної структури дослідження й розробки моделі навчальновиховної роботи з дітьми; емпіричні – спостереження, інтерв’ювання дітей,
бесіда, анкетування старших дошкільників та їхніх батьків; констатувальний,
формувальний та контрольний етапи педагогічногоексперименту для перевірки
6
результативності педагогічних умов підвищення рівня сформованості
економічної компетентності дітей; дидактичні, ситуативні та сюжетно-рольові
ігри (ігри-стратегії) на формувальному етапі; математичні методи для
обробки та інтерпретації результатів дослідження.
База дослідження: дослідно-експериментальна робота здійснювалася на
базі ЗДО № 28 м. Львова. Експериментом було охоплено 50 дошкільників
віком 5-7 років, 10 вихователів закладів дошкільної освіти, 20 батьків.