Abstract:
Мета дослідження: науково обґрунтувати й експериментально перевірити
ефективність методики виховання гуманної поведінки дітей старшого
дошкільного віку у процесі взаємодії закладу дошкільної освіти і сім'ї.
Відповідно до мети визначено завдання дослідження:
1. З'ясувати стан досліджуваної проблеми у педагогічній теорії і практиці
роботи закладів дошкільної освіти.
2. На основі аналізу та узагальнення філософської, психолого-педагогічної
літератури уточнити сутність і структуру поняття «гуманна поведінка дітей
дошкільного віку».
3. Визначити критерії та показники, виявити рівні сформованості гуманної
поведінки дітей старшого дошкільного віку.
4. Розробити й експериментально перевірити ефективність методики
виховання гуманної поведінки дітей старшого дошкільного віку у процесі
взаємодії закладу дошкільної освіти і сім'ї.
Об'єкт дослідження: процес виховання у дітей старшого дошкільного
віку гуманної поведінки.
Предмет дослідження: педагогічні умови виховання гуманної поведінки
дітей старшого дошкільного віку у процесі взаємодії дошкільного закладу та
сім'ї.
Гіпотеза дослідження: основними педагогічними умовами, які сприяють
ефективному вихованню гуманної поведінки дітей старшого дошкільного віку у
процесі взаємодії закладу дошкільної освіти з сім'єю, є:
– організація життєдіяльності дітей старшого дошкільного віку в ЗДО на
сучасних педагогічних засадах гуманістичного виховання;
– оновлення змісту і методів взаємодії закладу дошкільної освіти і сім'ї
щодо виховання гуманної поведінки у дітей;
– збагачення досвіду гуманного спілкування батьків з дітьми та залучення
їх до активної участі в організації життєдіяльності дітей у закладі дошкільної
освіти на основі їхніх інтересів і потреб дитини.
Відповідно до визначених завдань було застосовано такі методи
дослідження:
– теоретичні: аналіз, порівняння і узагальнення наукових джерел дали
змогу сформувати уявлення про актуальність проблеми, ступінь її дослідження,
сприяли визначенню його концептуальних засад й сутності феномену «гуманна
поведінка дітей дошкільного віку» та педагогічних умов її формування;
– емпіричні: бесіди, анкетування, спостереження, діагностичні методики,
аналіз планів навчально-виховної роботи дали змогу з'ясувати особливості
прояву гуманної поведінки дітей старшого дошкільного віку і стан їхнього
виховання у ЗДО і сім'ї; педагогічний експеримент (констатувальний,
формувальний, контрольний) був застосований для перевірки ефективності
розроблених педагогічних умов і моделі виховання гуманної поведінки дітей
старшого дошкільного віку у процесі взаємодії ЗДО і сім'ї.
– статистичні: методи математичної статистики були використані для
обробки експериментальних даних і аналізу динаміки досліджуваних явищ.
База дослідження: дослідно-експериментальна робота здійснювалася на
базі Рожнятівського ясла-садка «Золота-рибка», Рожнятівського ОТГ,
Калуського району, Івано-Франківської області. Експериментом було
охоплено 50 дошкільників віком 5-7 років, 10 вихователів закладів дошкільної
освіти, 20 батьків.