Abstract:
В нашій державі податок на додану вартість (далі – ПДВ) є загальнодержавним та відіграє важливу роль у формуванні дохідної частини державного бюджету. За даними Державної казначейської служби України у 2016 році до зведеного бюджету надійшло ПДВ у сумі 320,92 млрд. грн., у 2017 році – 430,4 млрд. грн., у 2018 році – 506,17 млрд. грн. і у 2019 році – 530,6 млрд. грн. Окрім того, ПДВ є умовою входу нашої країни до Європейського Союзу (далі – ЄС). Саме у контексті Угоди про асоціацію Україна ставить на меті не тільки адаптацію вітчизняного законодавства про ПДВ до законодавства ЄС, а й запозичення й запровадження найкращих елементів системи ПДВ, з метою усунення торговельних бар’єрів між Україною та ЄС, й удосконалення вітчизняних податкових норм. Однак, не зважаючи на позитивний та тривалий досвід функціонування ПДВ у європейських країнах, його застосування в Україні є достатньо проблемним. Нині залишаються неврегульованими питання пов’язані з функціонуванням ПДВ, а саме з механізмом нарахування та сплати податку, диферен- ціації ставок та встановлення пільг, поверненням зайвосплачених сум ПДВ платникам з бюджету тощо.