Abstract:
В статті досліджено громадсько-культурну та педагогічну діяльність О. Духновича на Закарпатті. Розкрито його творчо-патріотичну спадщину, як засіб піднесення загальнодемократичного рівня мешканців Закарпаття напередодні і в період революційних подій 1848–1849 рр. Визначено основні форми реалізації ідей народного виховання О. Духновича для всебічного розвитку особистості. Особливу увагу звернено на головні праці О. Духновича «Книжица читальная для начинающих» – буквар, що відкривав русинам шлях до освіти, та «Народну педагогию в пользу училищ й учителей сельских» – перший посібник з педагогіки на території Західної України. // This article studies the social, political and educational activities of A. Duhnovych in Transcarpathia during Carpathian Ruthenia. His creative and patriotic heritage as a means of rising of the general democratic level of Transcarpathian people before and during the events of 1848-1849 is disclosed. The main forms of A. Dukhnovych’s ideas of public education realization to develop a personality are defined. Particular attention is paid to A. Dukhnovych’s main works «A reading booklet for beginners» (1847) – ABC, which opened the way to the Rusyns education and «Folk pedagogy in favour of rural schools and teachers» (1857) – the first textbook on pedagogy in Western Ukraine.