Abstract:
Розкрито теоретичні основи формування екологічної культури учнів на уроках географії та в позакласній роботі. Висвітлено сутність поняття «екологічна культура» та роль шкільної географії у формуванні екологічної свідомості учнів. Розкрито методологічні засади впровадження екологічної культури в навчально-виховний процес. Проведено емпіричне дослідження рівня сформованості екологічної культури учнів на уроках географії та в позакласній роботі. Здійснено аналіз та інтерпретація результатів дослідження.
The theoretical foundations of the formation of students' ecological culture in geography lessons and in extracurricular work are revealed. The essence of the concept of «ecological culture» and the role of school geography in the formation of students' environmental consciousness are highlighted. The methodological principles of the introduction of ecological culture into the educational process have been revealed.
An empirical study of the level of formation of the environmental culture of students in geography lessons and in extracurricular work was conducted. The analysis and interpretation of the research results was carried out.