Abstract:
У статті досліджено роль дитячої обдарованості у сучасних дослідженнях. Розкрито сутність понять «обдарованість», «обдарована» та «талановита дитина». Проаналізовано основні сучасні підходи до визначення понять «обдарованість», «обдаровані діти», представлено міркування стосовно утруднень або проблем, які пов’язані з діагностикою та розвитком обдарованості. Визначено роль вчителя у формуванні особистості обдарованої дитини. Представлено характерні риси та типи обдарованих дітей. // The article discusses the role of children's giftedness in modern studies. The essence of the concepts «giftedness», «gifted» and «talented child» are defined. The main modern approaches to the definition of «giftedness», «gifted children» are analysed. The views on problems or issues that arise with the diagnosis and development of giftedness are presented. The role of а teacher in shaping the personality of the gifted child are determinated. The characteristics and types of exceptional children are presented.