Короткий опис(реферат):
В роботі розкриваються теоретико-методичні аспекти впровадження інтегрованого підходу до формування мистецько-творчої компетенції дітей молодшого шкільного віку на уроках «Мистецтва», їх роль у модернізації процесу художньо-естетичного розвитку дітей в освітньому середовищі закладу загальної середньої освіти. Автором теоретично обґрунтовано компоненти, критерії та рівні мистецько-творчої компетенції учнів початкової школи, окреслено організаційно-педагогічні умови та впроваджено у практику закладу загальної середньої модель інтегрованого підходу до формування мистецько-творчої компетенції дітей молодшого шкільного віку на уроках «Мистецтва». На основі розробленої моделі здійснено експериментальну перевірку авторської методики та накреслено основні напрями реалізації результатів дослідження ефективності форм, методів, інтеграційних технологій формування мистецько-творчої компетенції у процесі навчання художньо-творчої діяльності дітей. The paper reveals the theoretical and methodological aspects of the implementation of an integrated approach to the formation of artistic and creative competence of children of primary school age in the lessons of «Art», their role in the modernization of the process of artistic and aesthetic development of children in the educational environment of a general secondary education institution. The author theoretically substantiated the components, criteria and levels of artistic and creative competence of primary school students, outlined the organizational and pedagogical conditions, and introduced into the practice of the general secondary school the model of an integrated approach to the formation of artistic and creative competence of primary school children in the «Art» lessons. On the basis of the developed model, an experimental verification of the author's methodology was carried out and the main directions of the implementation of the results of the research on the effectiveness of forms, methods, and integration technologies of the formation of artistic and creative competence in the process of teaching children's artistic and creative activities were outlined.