Короткий опис(реферат):
Стаття присвячена ключовим практичним аспектам управління інноваційним розвитком дошкільного закладу освіти. Особлива увага приділялась напрямам реформування та модернізації системи освіти щодо інноваційної діяльності ЗДО на різних рівнях. Проаналізовано та узагальнено показники, за якими оцінюється готовність дошкільної установи до інноваційної діяльності. У статті детально охарактеризовано рівні розвитку інноваційної діяльності ЗДО з практичної точки зору. Важливим аспектом дослідження стало виокремлення типів педагогічних інновацій в системі дошкільної освіти залежно від їх радикальності. Управління інноваційним розвитком діяльності ЗДО передбачає постійний і всеохоплюючий характер. Тому у статті виокремлені основні взаємозалежні напрями, за якими відбувається інноваційний розвиток. Отже, інноваційна діяльність ЗДО сьогодні може охоплювати собою широкий спектр напрямів педагогічної і управлінської активності.
The article is devoted to the key practical aspects of innovative development managing at preschool
educational institution. Special attention was paid to the reforming and modernizing the education
system directions in relation to the innovative activities of educational institutions at various levels.
The indicators used to assess the readiness the preschool institution for innovative activities have been
analysed and summarized. The article analyses in detail the innovative activities development levels of
educational institutions from a practical point of view, which include innovations related to the improvement existing elements of the educational process in educational institutions; innovation related to
rationalization, innovation related to modernization, innovation as a pedagogical invention, innovation
as a pedagogical discovery. An important aspect of the research was the identification the pedagogical innovations types depending on their radicality in the preschool education system. The innovative
development activity management at preschool education institution assumes a permanent and allencompassing nature. Therefore, the article highlights the main interdependent directions in which
innovative development takes place. In particular, such key aspects of innovative activity as technicaltechnological and organizational-management are analysed in detail and substantiated. In order to
create technological innovations, the pedagogical teams of the preschool education institution must
constantly lead the development of education unique models and children intellectual development.
As a result, new (innovative) pedagogical technologies are formed. Among the main organizational
and managerial innovations in the preschool education institution activities, the following can be distinguished: program-target pedagogical management and marketing, development of new algorithms for
conducting control activities in the educational institution and the organization of the internal education
quality monitoring system. Therefore, the innovative activity of educational institutions today can cover
a wide range of areas in pedagogical and managerial activity.