Короткий опис(реферат):
У статті з точки зору нагальної необхідності в якісній підготовці фахівців для господарського комплексу розглянуто проблеми становлення прогресивного, креативного та сучасного викладача для розвитку творчого потенціалу майбутніх випускників закладів передвищої професійної освіти. Проаналізовано вітчизняний досвід, а також висвітлено низку напрацювань учених і практиків щодо педагогічної діяльності як творчості та рушія процесу професійного розвитку викладача. Окреслено питання
розвитку творчих здібностей майбутніх фахівців як одного з пріоритетних завдань передвищої освіти.
Аналіз термінологічних рядів свідчить, що педагогічна творчість є одночасно як складником, так і
чинником розвитку педагогічної майстерності викладача, який має не просто використовувати методичні
матеріали, а передусім уміти творчо їх переосмислювати. Зроблено висновок, що креативний і творчий педагог закладу передвищої освіти має бути динамічною інтегральною особистістю, здатною здійснювати перетворювальну діяльність, реалізовувати креативні освітні потенції, накопичувати власний творчий досвід, розвивати творчі здібності учнів, зокрема їхній творчий потенціал як потенційну креативність здобувача освіти.
In the article, from the point of view of the urgent need for high-quality training of specialists for the economic complex, the problems of becoming a progressive, creative and modern teacher for the development of
the creative potential of future graduates of pre-higher professional education institutions are considered. The
domestic experience was analyzed, as well as a number of achievements of scientists and practitioners regarding pedagogical activity as creativity and the driver of the teacher's professional development process were highlighted. The question of the development of creative abilities of future specialists is outlined as one of the priority tasks of pre-higher education.
The analysis of terminological series shows that pedagogical creativity is both a component and a factor
in the development of a teacher's pedagogical skills, who must not only use methodical materials, but above all be able to creatively rethink them. The development of creative potential is best managed for mastering a new profession precisely during the student years of study. The problem of formation and development of all components of pedagogical creativity, which in the process of educational activity becomes the driver of the process of professional development of the teacher, remains unresolved. It was concluded that a creative and creative teacher of a pre-higher education institution should be a dynamic integral personality, able to carry out transformative activities, realize creative educational potentials, accumulate own creative experience, develop creative abilities of students, in particular, their creative potential as the potential creativity of an education seeker.