DSpace Repository

КРЕАТИВНА ОСОБИСТІСТЬ ЯК ПЕДАГОГІЧНА ПРОБЛЕМА У ФАХОВІЙ ПЕРЕДВИЩІЙ ОСВІТІ

Show simple item record

dc.contributor.author Калько, А.
dc.contributor.author Яцков, М.
dc.contributor.author Шкіринець, В.
dc.contributor.author Салейчук, Е.
dc.contributor.author Kalko, А.
dc.contributor.author Yackov, М.
dc.contributor.author Shkirinetc, V.
dc.contributor.author Saleichuk, Е.
dc.date.accessioned 2023-05-24T09:57:57Z
dc.date.available 2023-05-24T09:57:57Z
dc.date.issued 2023
dc.identifier.citation Калько А. Креативна особистість як педагогічна проблема у фаховій передвищій освіті / А. Калько, М. Яцков, В. Шкіотнець та ін. // Нова педагогiчна думка. - 2023. - № 1 (113). - Сучасні освітні технології. - С. 18-22.. en_US
dc.identifier.uri https://dspace.megu.edu.ua:8443/jspui/handle/123456789/3697
dc.description.abstract У статті з точки зору нагальної необхідності в якісній підготовці фахівців для господарського комплексу розглянуто проблеми становлення прогресивного, креативного та сучасного викладача для розвитку творчого потенціалу майбутніх випускників закладів передвищої професійної освіти. Проаналізовано вітчизняний досвід, а також висвітлено низку напрацювань учених і практиків щодо педагогічної діяльності як творчості та рушія процесу професійного розвитку викладача. Окреслено питання розвитку творчих здібностей майбутніх фахівців як одного з пріоритетних завдань передвищої освіти. Аналіз термінологічних рядів свідчить, що педагогічна творчість є одночасно як складником, так і чинником розвитку педагогічної майстерності викладача, який має не просто використовувати методичні матеріали, а передусім уміти творчо їх переосмислювати. Зроблено висновок, що креативний і творчий педагог закладу передвищої освіти має бути динамічною інтегральною особистістю, здатною здійснювати перетворювальну діяльність, реалізовувати креативні освітні потенції, накопичувати власний творчий досвід, розвивати творчі здібності учнів, зокрема їхній творчий потенціал як потенційну креативність здобувача освіти. In the article, from the point of view of the urgent need for high-quality training of specialists for the economic complex, the problems of becoming a progressive, creative and modern teacher for the development of the creative potential of future graduates of pre-higher professional education institutions are considered. The domestic experience was analyzed, as well as a number of achievements of scientists and practitioners regarding pedagogical activity as creativity and the driver of the teacher's professional development process were highlighted. The question of the development of creative abilities of future specialists is outlined as one of the priority tasks of pre-higher education. The analysis of terminological series shows that pedagogical creativity is both a component and a factor in the development of a teacher's pedagogical skills, who must not only use methodical materials, but above all be able to creatively rethink them. The development of creative potential is best managed for mastering a new profession precisely during the student years of study. The problem of formation and development of all components of pedagogical creativity, which in the process of educational activity becomes the driver of the process of professional development of the teacher, remains unresolved. It was concluded that a creative and creative teacher of a pre-higher education institution should be a dynamic integral personality, able to carry out transformative activities, realize creative educational potentials, accumulate own creative experience, develop creative abilities of students, in particular, their creative potential as the potential creativity of an education seeker. en_US
dc.language.iso other en_US
dc.publisher Нова педагогiчна думка en_US
dc.subject фахова передвища освіта en_US
dc.subject творча особистість en_US
dc.subject креативність en_US
dc.subject педагогічна майстерність en_US
dc.subject викладач en_US
dc.subject учень en_US
dc.subject креативна особистість en_US
dc.subject педагогічна проблема en_US
dc.subject vocational higher education en_US
dc.subject creative personality en_US
dc.subject creativity en_US
dc.subject pedagogical skill en_US
dc.subject teacher en_US
dc.subject student en_US
dc.title КРЕАТИВНА ОСОБИСТІСТЬ ЯК ПЕДАГОГІЧНА ПРОБЛЕМА У ФАХОВІЙ ПЕРЕДВИЩІЙ ОСВІТІ en_US
dc.title.alternative CREATIVE PERSONALITY AS A PEDAGOGICAL PROBLEM IN VOCATIONAL PRIORITY EDUCATION en_US
dc.type Article en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account