00 DSpace/Manakin Repository

Application of Artificial Intelligence in Education. Problems and Opportunities for Sustainable Development = Застосування штучного інтелекту в освіті. Проблеми та можливості для сталого розвитку

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Юськович-Жуковська, В.
dc.contributor.author Yuskovych Zhukovska, V.
dc.contributor.author Poplavska, T.
dc.contributor.author Diachenko, O.
dc.contributor.author Mishenina, T.
dc.contributor.author Topolnyk, Y.
dc.contributor.author Gurevych, R.
dc.contributor.author Поплавська, Т.
dc.contributor.author Дяченко, О.
dc.contributor.author Мішеніна, Т.
dc.contributor.author Топольник, Я.
dc.contributor.author Гуревич, Р.
dc.date.accessioned 2023-05-31T09:55:06Z
dc.date.available 2023-05-31T09:55:06Z
dc.date.issued 2022
dc.identifier.citation Yuskovych Zhukovska V. Application of Artificial Intelligence in Education. Problems and Opportunities for Sustainable Development / V. Yuskovych Zhukovska, T. Poplavska, O. Diachenko and other // BRAIN. Broad Research in Artificial Intelligence and Neuroscience. - 2022. - Том. 13 (№ 1Sup1). - Р. 339-356. = Юскович-Жуковська В. Застосування штучного інтелекту в освіті. Проблеми та можливості для сталого розвитку / В. Юскович-Жуковська, Т. Поплавська, О. Дяченко // МОЗОК. Широкі дослідження в галузі штучного інтелекту та нейронауки. - 2022. - Том 13 (№ 1Sup1). - С. 339-356. en_US
dc.identifier.issn 2068-0473
dc.identifier.uri https://doi.org/10.18662/brain/13.1Sup1/322
dc.identifier.uri https://dspace.megu.edu.ua:8443/jspui/handle/123456789/3710
dc.description.abstract The article is devoted to the application of artificial intelligence in education and highlighting opportunities and problems in the context of sustainable development. The current state of introduction of artificial intelligence technologies in the educational process is analyzed. The technologies of artificial intelligence, which are most often used in the educational process are generalized into the following categories: cognitive services; virtual, mixed and augmented reality; Internet of things and peripheral computing; metacognitive scaffolding. The advantages of using the artificial intelligence in educational processes depending on the impact on its beneficiaries are generalized: students, teachers, students’ parents, heads of educational institutions, local governments. It is proved that the learning process can be significantly effective through the use of artificial intelligence technologies and the creation of individual training programs based on the use of analytical data obtained from the application of these technologies. It is found that the main advantage of using artificial intelligence in education is the individualization and personalization of the educational process. The benefits are pointed out which heads of educational institutions and local governments receive from the use of artificial intelligence technologies in the educational process in order to ensure sustainable development, including transparency and accountability of decisions, rational and energy efficient use of resources. Discussion issues of confidentiality and depersonalization of students’ data who are processed by artificial intelligence during the educational process are revealed; it is recommended to differentiate the responsibility for access, storage and use of personal and confidential data by educational institutions. Prospects for further scientific research are outlined - further personalization and individualization of the educational process. en_US
dc.description.sponsorship Стаття присвячена застосуванню штучного інтелекту в освіті та висвітленню можливостей і проблем у контексті сталого розвитку. Проаналізовано сучасний стан впровадження технологій штучного інтелекту в навчальний процес. Технології штучного інтелекту, які найчастіше використовуються в навчальному процесі, узагальнено в такі категорії: когнітивні сервіси; віртуальна, змішана та доповнена реальність; Інтернет речей і периферійні обчислення; метакогнітивні каркаси. Узагальнено переваги використання штучного інтелекту в освітніх процесах залежно від впливу на його бенефіціарів: студентів, викладачів, батьків студентів, керівників навчальних закладів, органів місцевого самоврядування. Доведено, що процес навчання може бути значно ефективнішим завдяки використанню технологій штучного інтелекту та створенню індивідуальних навчальних програм на основі використання аналітичних даних, отриманих у результаті застосування цих технологій. З’ясовано, що основною перевагою використання штучного інтелекту в освіті є індивідуалізація та персоналізація навчального процесу. Відзначено переваги, які отримують керівники навчальних закладів та органів місцевого самоврядування від використання технологій штучного інтелекту в освітньому процесі для забезпечення сталого розвитку, зокрема прозорість та підзвітність рішень, раціональне та енергоефективне використання ресурсів. Розкрито дискусійні питання конфіденційності та деперсоналізації даних студентів, які обробляються штучним інтелектом під час навчального процесу; рекомендовано розмежувати відповідальність за доступ, зберігання та використання персональних та конфіденційних даних закладами освіти. Окреслено перспективи подальших наукових досліджень – подальша персоналізація та індивідуалізація навчального процесу. en_US
dc.publisher Web of Science (WOS) en_US
dc.subject informatization of education en_US
dc.subject artificial intelligence in education en_US
dc.subject sustainable development en_US
dc.subject individualization of education en_US
dc.subject personalization of education en_US
dc.subject information and communication competence en_US
dc.subject інформатизація освіти en_US
dc.subject штучний інтелект в освіті en_US
dc.subject сталий розвиток en_US
dc.subject індивідуалізація освіти en_US
dc.subject персоналізація освіти en_US
dc.subject інформаційно-комунікаційна компетентність en_US
dc.title Application of Artificial Intelligence in Education. Problems and Opportunities for Sustainable Development = Застосування штучного інтелекту в освіті. Проблеми та можливості для сталого розвитку en_US
dc.type Article en_US


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу