Abstract:
Стрімкий розвиток нових цифрових технологій призводить до трансформації світового громадянського суспільства та системи вищої освіти, зокрема. Масштаби розробки та впровадження інноваційних цифрових технологій трасформують практично всі галузі життєдіяльності. Сучасна кібер-епоха актуалізує потребу у цифрових знаннях та цифрових компетенціях. Світ рухається до поєднання, до створення єдиного цифрового простору та єдиного цифрового навчального середовища, зокрема.
Україна являється частиною світового процесу цифрових трансформацій громадянського суспільства. Структурні зміни, що відбуваються, змінюють умови існування, у тому числі навчання практично кожного громадянина у цифровому світі.
He article examines the effectiveness of the introduction of innovative digital technologies in the higher education system of Ukraine. Peculiarities of e-learning, peculiarities of virtualization of the world educational space and introduction of the newest information and communication technologies in the educational process of higher education institutions are analyzed. The relationship between real and virtual educational environment is identified and characterized. It is revealed that the innovative digital educational and scientific space promotes the development of information and communication technologies. It is shown that the process of digitalization automates and optimizes higher education. It is determined that the use of digital technologies in the system of higher education is one of the most important trends in the development of the global electronic educational space. Digital professions of future demanded specialties are revealed.