DSpace Repository

ТВОРЧІСТЬ ЯК ОСНОВА ІННОВАЦІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ МАЙБУТНЬОГО ПЕДАГОГА

Show simple item record

dc.contributor.author Кочмар, Д. А.
dc.contributor.author Козак, Л. В.
dc.contributor.author Гаращенко, Л. В.
dc.contributor.author Kozak, L. V.
dc.contributor.author Harashchenko, L. V.
dc.contributor.author Kochmar, D. A.
dc.date.accessioned 2023-09-07T08:04:09Z
dc.date.available 2023-09-07T08:04:09Z
dc.date.issued 2020
dc.identifier.citation Творчість як основа інноваційної діяльності майбутнього педагога / Д. А. Кочмар, Л. В. Козак, Л. В. Гаращенко // Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах : зю. наук. праць. / редкол.: А.В. Сущенко (голов. ред.) та ін. - Запоріжжя : КПУ, 2020. - Вип. 69. - Т. 2. - С. 169–173. en_US
dc.identifier.uri https://doi.org/10.32840/1992-5786.2020.69-2.33
dc.identifier.uri https://dspace.megu.edu.ua:8443/jspui/handle/123456789/4067
dc.description.abstract Статтю присвячено розкриттю характеристик творчості як основи інноваційної діяльності майбутнього педагога, а також висвітленню практичного досвіду формування творчих якостей майбутніх педагогів дошкільної освіти у процесі їх підготовки до інноваційної діяльності. Відзначено, що одним із пріоритетів сучасної освіти є орієнтація на підготовку педагога інноваційного типу, здатного реалізовувати стандарти освіти, впроваджувати в освітній процес нові технології, творчо вирішувати професійні проблеми. Встановлено, що творчість – це атрибутивна ознака інноваційної особистості, основний спосіб її самовираження й існування, що реалізується в інноваційній діяльності. Інноваційна діяльність педагога невіддільна від творчості, оскільки вона забезпечує генерацію нових ідей, результатом реалізації яких є інновації. Творчість й інноваційну діяльність об’єднує їх суб’єкт – інноваційна особистість, яка є рушійною силою перетворень усіх сфер життєдіяльності суспільства. В авторському підході інноваційна діяльність педагога дошкільної освіти – це комплексна багатофункціональна творча діяльність, яка спрямована на інноваційний розвиток і підвищення якості дошкільної освіти, становлення майбутнього педагога як активного суб’єкта змін і інновацій, здатного до самостійної ініціації і реалізації інноваційної діяльності. Підготовка майбутнього педагога дошкільної освіти до інноваційної професійної діяльності повинна ґрунтуватись на знаннях педагогічної інноватики і педагогічної творчості, полягати в актуалізації його особистісних якостей і творчих здібностей, які мотивують його на свідомий професійний розвиток та готовність до створення і впровадження педагогічних новацій у навчання і виховання дошкільнят. Ефективним засобом стимулювання творчого потенціалу студентів та формування їх готовності до інноваційної діяльності є проблемні лекції, пошукові семінари, ділові та рольові ігри, навчальні проєкти, різні види творчих завдань: складання схем, моделей на основі отриманої інформації, написання есе, розробка різних видів дитячої діяльності творчого характеру (ігор, конструювання, художнього моделювання тощо). The article is devoted to the characteristics of creativity as a basis for the future teacher’s innovative activity. The practical experience of forming the creative qualities of future preschool teachers in the process of their training for innovative activity in conditions of higher education institution is highlighted as well. It is pointed out that one of the priorities of modern education is the orientation on the training of a teacher of innovative type, capable to realize the standards of education, to introduce new technologies in the educational process, to solve professional problems creatively. It is established that creativity is an attribute of an innovative personality, the main way of his/her self-expression and existence, which is realized in innovative activity. Teacher’s innovative activity is inseparable from creativity because it provides the generation of new ideas, the result of which is innovation. Creativity and innovative activity are united by their subject, that is the innovative personality, which is the driving force behind the transformation of all spheres of society’s life. According to the authors’ approach, innovative activity of a preschool teacher is a complex multifunctional creative activity aimed at innovative development and improvement of preschool education quality, formation of a future teacher as an active subject of change and innovation, capable to independent initiation and realization of innovation. The training of a future preschool teacher for innovative professional activity should be based on the knowledge of pedagogical innovation and pedagogical creativity, and should consist in actualization of his/ her personal qualities and creative abilities, which motivate him/her to conscious professional development and willingness to create and introduce pedagogical innovations in the education and upbringing of preschool children. Effective means of stimulating students’ creative potential and shaping their readiness for innovative activity are facilitated by problem lectures, search seminars, business and role-playing games, educational projects, various types of creative tasks: drawing up schemes, models based on the information obtained, writing essays, developing various types of children’s creative activities (games, designing, art modelling, etc.). en_US
dc.publisher Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах en_US
dc.subject creativity en_US
dc.subject pedagogical creativity en_US
dc.subject innovation en_US
dc.subject innovative activity en_US
dc.subject innovative activity of a preschool education teacher en_US
dc.subject творчість en_US
dc.subject педагогічна творчість en_US
dc.subject інновація en_US
dc.subject інноваційна діяльність en_US
dc.subject педагог дошкільної освіти en_US
dc.subject дошкільна освіта en_US
dc.title ТВОРЧІСТЬ ЯК ОСНОВА ІННОВАЦІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ МАЙБУТНЬОГО ПЕДАГОГА en_US
dc.title.alternative Creativity as the basis of a future teacher’s innovative activity en_US
dc.type Article en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account