Abstract:
У дослідженні узагальнено вагомі теоретичні й прикладні досягнення української та світової лінгводидактики, філософії, психології, психолінгвістики з проблеми формування мовної особистості учнів старших класів.
У дисертації визначено такі філософські тенденцій мовної освіти, як: фундаменталізація мовної освіти, гуманітарно-особистісна та компетентнісна парадигми освіти, технологізація процесу навчання, прагматична спрямованість шкільного курсу української мови, профілізація мовної освіти. У дослідженні гуманітарно-особистісну парадигму освіти охарактеризовано як основу взаємозвʼязку й взаємозалежності знань, умінь, навичок, досвіду, життєвих і особистісних цінностей, що цілісно сприяють індивідуальному розвитку та соціалізації особистості, створенню освітнього простору мовної особистості учня профільних класів як багаторівневої структурованої взаємодії суб’єктів (особистість учня, вчителя, освітнє профільне середовище) і компонентів процесу вивчення української мови, спрямованої на індивідуальне становлення, розвиток, саморозвиток особистісних характеристик і якостей, мотиваційно особистісне зростання шляхом філологічної освіти; вироблення ставлення до української мови як
інтелектуальної, духовної, моральної, культурної цінності та до власної освіченості як життєвої потреби, прагнення свідомого вибору майбутньої професії. Представлено трирівневу (макрорівень, мезорівень, мікрорівень) структурну модель освітнього простору мовної особистості,що забезпечує взаємозвʼязки між особистістю учня та соціумом; увиразнює важливість розроблення умов і засобів пізнання, самопізнання, цілевизначення, формування перспектив власної життєдіяльності особистості учня за допомогою освіти. = Te study outlines the significant theoretical and applied achievements of Ukrainian and global linguodidactics, philosophy, psychology, psycholinguistics on the problem of developing the linguistic personality of high school students.
The dissertation identifies the following philosophical tendencies of the language education: fundamentals of language education, humanitarian-personal and competent educational paradigms, the technology in the teaching process, pragmatic induction of the school course of the Ukrainian language, profile-based language education. In the study, the humanitarian-personal paradigm of education is characterized as the basis of the interconnection and interdependence of knowledge, skills, life and personal values that holistically contribute to the development and socialization of the individual, creating the educational space of the linguistic personality of senior students as a multilevel structured interaction of subjects (personality of a student, a teacher, specialized learning environment) and components of studying the Ukrainian language, aimed at personal development, training of personal qualities, motivational and personal growth through philological education; developing an attitude towards the Ukrainian language as an intellectual, spiritual, moral, cultural value and towards self-education as a vital need, aspiration for conscious choice of future profession. The three-level (macro level, meso-level, micro level) structural model of the educational space of the linguistic personality is provided, which establishes the relationship between the student's personality and society; identifies the importance of developing the conditions and means of cognition, self-knowledge, goal-definition, the formation
of the prospects of student's life-activities through education.