Abstract:
У дослідженні узагальнено вагомі теоретичні й прикладні досягнення української та світової лінгводидактики , філософії, психології, психолінгвістики з проблеми формування мовної особистості учнів старших класів .У роботі подано авторську методику навчання, яка охоплює форми організації навчання (стандартні й нестандартні уроки), методи, засоби професійно орієнтованого навчання;
з’ясовано сутність і змістові характеристики таких лінгводидактичних термінів, як «мовна особистість учня профільної школи», «освітній простір учня профільних класів», «комунікативно-жанровий підхід», які супроводжено авторськими дефініціями; уточнено сутність базових понять дослідження: «особистість у гуманістичній парадигмі», «компетентнісно орієнтований урок української мови»; виокремлено теоретичні концепти компетентнісного підходу до навчання української мови в профільній школі; визначено й описано характерологічні особливості мовної особистості учня профільних класів, мотиви й цінності цього міждисциплінарного феномена; з’ясовано психологічні чинники й лінгводидактичні засади формування мовної особистості учнів старшої школи на уроках української мови (профільний рівень); розкрито лінгводидактичний потенціал самостійної роботи, технологій формування мовної особистості учнів старших класів на уроках української мови.
За результатами експериментально-дослідного навчання підтверджено ефективність запропонованої методики формування мовної особистості старшокласників на уроках української мови (профільний рівень).
In the research, substantive theoretical and applied achievements of Ukrainian and foreign Linguodidactics, Philosophy, Psychology and Psycholinguistics on the issue of forming a linguistic personality of senior pupils is generalized.
In the thesis, a linguistic personality of a pupil of a specialized school is construed as a subject of the educational process in which this subject is ascribed a social role with particular functions and which is ready to acquire social perspectives and possesses knowledge, social-and-communicative experience, skills for self-actualization and selfexpression as well as assertion by means of the Ukrainian language. A linguistic
personality of a pupil of a specialized school is characterized by a number of indicators and qualities, namely, an ability to respond to speech-and-communicative social requirements and challenges; the responsibility for one’s own speech actions; formed social and cognitive-pragmatic incentives and needs, which create an impulse for one’s speech activities; formed key and subject competencies; a stable system of values; an urge
for self-improvement and self-education; a high level of speech consciousness; a developed linguistic ability and aptitude; a linguistic feeling and flair; an ability to identify oneself as a concerned representative of one’s own nation; a developed linguistic resilience and meaningful speech behaviour; formed skills of adequate response to verbal aggression. Basing on the content and social orientation, the following incentives of a
linguistic personality of specialized schools graduates are distinguished, notably cognitive (educational-and-cognitive, pragmatic-and-cognitive) and social.