DSpace Repository

THE CHALLENGE OF LEARNING TO STEP ‘OUTSIDE MYSELF’: MERLEAU-PONTY’S LECTURES ON CHILD PSYCHOLOGY AND PEDAGOGY AND THE ONTOLOGY OF EXISTENCE = ВИКЛИК НАВЧИТИСЯ ВИХОДИТИ «ЗА СЕБЕ»: ЛЕКЦІЇ МЕРЛО-ПОНТІ З ДИТЯЧОЇ ПСИХОЛОГІЇ І ПЕДАГОГІКИ ТА ОНТОЛОГІЇ ІСНУВАННЯ

Show simple item record

dc.contributor.author Bates, A.
dc.date.accessioned 2023-11-01T11:53:20Z
dc.date.available 2023-11-01T11:53:20Z
dc.date.issued 2023
dc.identifier.citation Bates А. The challenge of learning to step ‘outside myself’: merleau-ponty’s lectures on child psychology and pedagogy and the ontology of existence / А. Bates // Інноваційні дослідження та перспективи розвитку науки і техніки у ХХІ столітті : зб. тез доп. учасників Міжнар. наук.-практ. конф. до 30-річчя Приват. вищ. навч. закл. «Міжнар. економ.-гуманітар. ун-т ім. акад. Степана Дем’янчука» (м. Рівне, 19 жовт. 2023 р.). - Рівне : ВПНЗ "МЕГУ", 2023. - Ч 1. - С. 17-20. en_US
dc.identifier.uri https://dspace.megu.edu.ua:8443/jspui/handle/123456789/4368
dc.description.abstract Established theoretical approaches aimed at understanding childhood and children have been challenged in recent years by posthumanist thinkers (Barad, 2007; Braidotti, 2013) who reject dichotomies such as mind/body; reason/emotions; human/non-human and postqualitative researchers who seek to decolonise the discourses of childhood (Murris, 2016). And yet, mainstream educational approaches continue to foreground developmental psychology and its child/adult dichotomy, grounded in the Cartesian ontology of separation (Bates, 2021). Cartesian ontology posits that mind and world are separate ‗substances‘ with essentially different ‗properties‘, which exist independently of each other. Individuals are viewed within Descartes‘ ontology as equally ‗atomised‘: separate from one another and from the world. Whilst Cartesian ontology of separation severs ‗inside‘ from ‗outside‘ to center the self-grounding mind located ‗inside‘ the atomised self, Merleau-Ponty‘s (2002) ontology of existence reminds me that I live from the start ‗outside myself‘, entangled in the world and others through relationships of mutual dependence. This paper draws on Merleau-Ponty‘s Lectures on Child Psychology and Pedagogy (CPP) to challenge ‗atomistic‘ theoretical and educational approaches to childhood. en_US
dc.publisher ПВНЗ «Міжнародний економіко-гуманітарний університет імені академіка Степана Дем’янчука» en_US
dc.subject outside myself en_US
dc.subject лекции Мерло-Понти en_US
dc.subject the ontology of existence en_US
dc.title THE CHALLENGE OF LEARNING TO STEP ‘OUTSIDE MYSELF’: MERLEAU-PONTY’S LECTURES ON CHILD PSYCHOLOGY AND PEDAGOGY AND THE ONTOLOGY OF EXISTENCE = ВИКЛИК НАВЧИТИСЯ ВИХОДИТИ «ЗА СЕБЕ»: ЛЕКЦІЇ МЕРЛО-ПОНТІ З ДИТЯЧОЇ ПСИХОЛОГІЇ І ПЕДАГОГІКИ ТА ОНТОЛОГІЇ ІСНУВАННЯ en_US
dc.title.alternative Матеріали Міжнародної науково-практичної конференції (м. Рівне, 19 жовтня 2023 року) en_US
dc.type Article en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account