DSpace Repository

МАРКЕТИНГ ПОСЛУГ У КОНТЕКСТІ ГЛОБАЛЬНОГО РИНКУ ПОСЛУГ

Show simple item record

dc.contributor.author Романов, А. Д.
dc.contributor.author Romanov, А.
dc.date.accessioned 2024-03-01T13:34:49Z
dc.date.available 2024-03-01T13:34:49Z
dc.date.issued 2024
dc.identifier.citation Романов А. Д. Маркетинг послуг у контексті глобального ринку послуг / А. Д. Романов // Бізнес-навігатор, 2024, Випуск 1 (74), С. 202-207. en_US
dc.identifier.uri DOI: https://doi.org/10.32782/business-navigator.74-34
dc.identifier.uri https://dspace.megu.edu.ua:8443/jspui/handle/123456789/4773
dc.description.abstract У статті досліджено, що в умовах глобалізації економіки світовий ринок послуг розвивається більш динамічно, ніж інші сегменти і сьогодні перебуває на стадії активного формування. Обґрунтовано, що одним з дієвих інструментів, що забезпечує компанії передумови для отримання конкурентних переваг на глобальному ринку є ефективний маркетинг послуг. З’ясовано, що специфіка маркетингової діяльності у сфері послуг зумовлена особливостями послуг. Доведено, що успішна робота компанії на ринку послуг неможлива без маркетингової стратегії. Досліджено структуру відносин між зацікавленими сторонами, які беруть участь у розробці та реалізації маркетингової стратегії компанії сфери послуг. З’ясовано, що зовнішній маркетинг відображає взаємодію між компанією і споживачами, внутрішній – між компанією і її співробітниками, інтерактивний – між співробітниками і споживачами послуг. Охарактеризовано стратегії по кожному елементу загальної стратегії маркетингу послуг (маркетинмікс «7Р»). Наголошено, що широкі можливості для ведення бізнесу на світовому ринку перед компаніями відкривають цифрові технології. // The article explores that in the context of economic globalization, the world services market is developing more dynamically than other segments, and today is at the stage of active formation. According to the United Nations Conference on Trade and Development, global services exports were valued at $7.1 trillion in 2022, representing 7.1% of global GDP and 23% of total global trade in goods and services. At the same time, the domestic service system collapsed as a result of hostilities, and international trade in services was virtually destroyed. It is substantiated that one of the effective tools that provides companies with the prerequisites for obtaining competitive advantages in the global market is effective marketing of services. It has been established that the specificity of marketing activities in the service sector is determined by the characteristics of services (intangibility, inseparability of production and consumption, lack of stability, impossibility of storage and accumulation). It has been proven that successful operation of a company in the services market is impossible without a marketing strategy. Based on F. Kotler's service marketing triangle, the structure of relations between stakeholders involved in the development and implementation of the marketing strategy of a service sector company has been studied. It has been established tha external marketing reflects the interaction between the company and consumers, internal – between the company and its employees, interactive – between employees and consumers of services. Attention is focused on the fact that in the context of the globalization of service markets, along with a strategy aimed at external consumers, the company is developing a strategy aimed at internal consumers (internal marketing) and effective interaction between company personnel and the client in the service process (interactive marketing). Strategies for each element of the overall service marketing strategy are characterized: product, its price, place of sale, promotion, people, process and physical environment (the "7P" mix-marketing). It is noted that digital technologies open up wide business opportunities for companies on the global market. en_US
dc.publisher Бізнес-навігатор, 2024, Випуск 1 (74) en_US
dc.subject globalization en_US
dc.subject service marketing en_US
dc.subject external marketing en_US
dc.subject internal marketing en_US
dc.subject interactive marketing en_US
dc.subject marketing strategy en_US
dc.subject глобалізація en_US
dc.subject маркетинг послуг en_US
dc.subject зовнішній маркетинг en_US
dc.subject внутрішній маркетинг en_US
dc.subject інтерактивний маркетинг en_US
dc.subject маркетингова стратегія en_US
dc.title МАРКЕТИНГ ПОСЛУГ У КОНТЕКСТІ ГЛОБАЛЬНОГО РИНКУ ПОСЛУГ en_US
dc.title.alternative MARKETING SERVICES IN THE CONTEXT OF THE GLOBAL SERVICES MARKET en_US
dc.type Article en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account