Abstract:
У статті розглядаються питання щодо дослідження та аналізу формування культури академічної доброчесності в освітньому середовищі, яке стало ключовою тенденцією модернізації української вищої
освіти. Проаналізовано нормативно-регламенаційне забезпечення розвитку академічної чесності як в Україні, так і у Європейському Союзі. Розкрито сутність та зміст базових понять дослідження; проаналізовано стан розробленості проблеми академічної чесності як складової професійної підготовки майбутніх фахівців у теорії і практиці; визначено тенденції та особливості розвитку академічної чесності в університетах України та Європи; також охарактеризовано спільні та відмінні риси розвитку академічної чесності опираючись на доктрину та нормативно-правову базу законодавства. The article deals with the issues of research and analysis of the formation of a culture of academic integrity in the educational environment, which has become a key trend in the modernization of Ukrainian higher education. The author analyzes the regulatory framework for the development of academic integrity both in Ukraine and in the European Union. The essence and content of the basic concepts of the study are revealed; the state of development of the problem of academic integrity as a component of professional training of future specialists in theory and practice is analyzed; the trends and features of the development of academic integrity in universities of Ukraine and Europe are determined; the common and distinctive features of the development of academic integrity are characterized based on the doctrine and regulatory framework of legislation.