Abstract:
У статті проаналізовано теоретичні підходи до феномену насильства в сучасній психологічній науці.
Шкільне насильство є соціально-психологічним явищем, для якого характерне використання будь-яких дій
однієї людини щодо іншої (учень – учень, учитель – учень, учень – учитель) в умовах освітнього середовища. Емпірично досліджено особливості прояву агресивної поведінки в учнів початкових класів. За результатами проведеного емпіричного дослідження було виокремлено типи учасників агресивної поведінки.
Встановлено, що психологічна корекція агресії – це довготривалий процес, спрямований на запобігання негативному впливу чинників, що впливають на формування агресивної поведінки.
Запропонована система психокорекційних заходів, яка спрямована на формування адекватної самооцінки, комунікативних навичок конструктивної взаємодії, розвиток емоційної саморегуляції, зміну
соціального статусу в класі, зменшення проявів агресії та зниження рівня тривожності у школярів.
Було розроблено та випробувано програму корекції агресивної поведінки на трьох рівнях (первинна,
вторинна та третинна психопрофілактика), спрямовану на запобігання, корекцію і усунення агресивних проявів у шкільному середовищі. Комплексний підхід до організації профілактичної роботи
передбачає три взаємозалежні етапи: методологічний (формулювання ідей, цілей, задач і теоретичних положень), змістовий (етапи роботи та завдання кожного з них) і технологічний (вибір методів,
форм і засобів впливу). Психопрофілактичні заходи спрямовані на формування адекватної самооцінки,
комунікативних навичок конструктивної взаємодії, розвиток емоційної саморегуляції, зміну соціального статусу в класі, зменшення агресії та зниження тривожності. // The article analyzes theoretical approaches to the phenomenon of violence in modern psychological science.
School violence is a socio-psychological phenomenon, which is characterized by the use of any action of one
person against another (student-student, teacher-student, student-teacher) in an educational environment.
The peculiarities of the manifestation of aggressive behavior in primary school students have been
empirically studied. As a result of empirical research, the types of participants in aggressive behavior were
identified. It is established that psychological correction of aggressive behavior is a long-term process aimed
at preventing the negative impact of factors influencing the formation of aggressive behavior.
A system of psycho-corrective measures is proposed, which is aimed at forming adequate self-esteem,
communicative skills of constructive interaction, development of emotional self-regulation, change of social
status in the classroom, reduction of aggression and reduction of anxiety in students.