Abstract:
У статті проаналізовано проблему підготовки майбутніх психологів до превентивного виховання
підлітків із девіантною поведінкою в закладах загальної середньої освіти. Досліджено підходи вітчизняних і зарубіжних науковців щодо підготовки майбутніх фахівців у ЗВО. Авторами виокремлено педагогічні умови для успішної фахової підготовки майбутніх спеціалістів у ЗВО. Пояснено, що майбутні
психологи повинні знати особливості підліткового віку. Зазначено необхідність налагодження конструктивної взаємодії зі всіма суб’єктами освітньої діяльності з метою превентивного виховання.
У процесі професійної підготовки важливо концентрувати увагу на етапах і механізмах розвитку
ціннісної самосвідомості майбутнього фахівця, засобах і техніках надання психологічної допомоги,
інноваційних методах, формах і прийомах превентивного виховання молоді. Для роботи з учнями
майбутні фахівці в галузі психології повинні оволодіти знаннями про вікову психологію та специфіку
фізичного, психоемоційного й соціального розвитку підлітків.
Виокремлено основні педагогічні умови, необхідні для ефективної підготовки майбутніх психологів до роботи з важкими підлітками за такими напрямами: наповненість освітньо-професійної
програми освітніми компонентами, зміст яких спряє усвідомленню здобувачами вищої освіти важливості здійснення превентивного виховання серед дітей і молоді; проведення різноманітних форм
занять із дітьми в закладах середньої освіти під час проходження педагогічної практики щодо їх
превентивного виховання; залучення здобувачів освіти до виховних заходів, що проводяться у ЗВО
з метою попередження правопорушень серед дітей і молоді; залучення майбутніх психологів до
роботи з батьками здобувачів середньої освіти та пояснення останнім важливості здійснення превентивного виховання дітей у родинах. Акцентовано увагу на необхідності постійного професійного
самовдосконалення молодого психолога. // The article analyzes the training of future psychologists for preventive education of adolescents with deviant
behavior in general secondary education institutions. The approaches of domestic and foreign scientists to
the training of future specialists in higher education were studied. The author specified pedagogical conditions
for successful professional training of future specialists. The article describes the peculiarities of adolescence
as a period of transition, crisis, and difficulty. The need to establish constructive interaction with all subjects
of educational activity for the purpose of preventive education is noted.
In the process of professional training it is important to focus on the stages and mechanisms of development
of the value self-awareness of the future specialist, the means and techniques of providing psychological assistance, innovative methods, forms and techniques of preventive education of young people. To work
with student the future specialists in the field of psychology must acquire knowledge about developmental
psychology and the specifics of physical, psycho-emotional and social development of adolescents.
The main pedagogical conditions necessary for the effective preparation of future psychologists to work
with difficult adolescents in the following areas are highlighted: the fullness of the educational and professional
program with educational components, the content of which contributes to the awareness of higher education
students of the importance of preventive education among children and youth; the conducting various forms
of classes with children in secondary education institutions during pedagogical practice on their preventive
education; the involvement of future psychologists for the work with parents of secondary education students
and explaining the importance of preventive education in families. The main emphasis is placed on the need
of the continuous professional self-improvement of the young psychologists.