Abstract:
У кваліфікаційній роботі на основі детального аналізу комплексу джерел та методичної літератури з обраної теми досліджено компетентнісний потенціал шкільного курсу історії України. Проаналізовано освітні технології, методи та засоби формування громадянської свідомості учнів на уроках історії України. Вдосконалено методичні і практичні прийоми формування громадянської відповідальності. Визначено роль формувального оцінювання на уроках історії України в контексті навчання громадянської компетентності. З позицій сучасного бачення визначено місце і роль ключових та предметних компетентностей у процесі формування всесторонньо розвиненої особистості, здатної застосовувати отримані знання в конкретних життєвих ситуаціях. Окрема увага зосереджена на впровадженні результатів дослідження щодо формування громадянської свідомості учнів на уроках історії України.
Історія України як навчальний предмет відкриває широкі можливості для формування громадянської компетентності здобувачів освіти. Основою для реалізації завдань громадянської освіти на уроках історії України є постійне вдосконалення навчальних програм, підручників, посібників, які забезпечують процес ефективного розвитку громадянської самосвідомості школярів.
Обґрунтовано, що методика формування громадянської компетентності учнів на уроках історії України передбачає системне оволодіння та сприйняття ними знань і застосування їх у практичній площині, обов’язкове систематичне застосування інтерактивних технологій навчання, що максимально активізує позицію учня в навчанні.
In the qualification paper, based on a detailed analysis of the complex of sources and methodical literature on the chosen topic, the competence potential of the school course of the history of Ukraine is investigated. The educational technologies, methods and means of forming the civic consciousness of students in the lessons of the history of Ukraine were analyzed. Methodical and practical methods of forming civic responsibility have been improved. The role of formative assessment in the lessons of the history of Ukraine in the context of teaching civic competence is determined. From the point of view of the modern vision, the place and role of key and subject competencies in the process of forming a comprehensively developed personality, capable of applying the acquired knowledge in specific life situations, is determined. Particular attention is focused on the implementation of research results on the formation of civic consciousness of students in lessons of the history of Ukraine.
The history of Ukraine as an educational subject opens up wide opportunities for the formation of civic competence of the students of education. In the content of the educational subject, the competence potential for highlighting, emphasizing and assimilation of civics knowledge by students is initially laid. The basis for the implementation of the tasks of civic education in the lessons of the history of Ukraine is the constant improvement of educational programs, textbooks, manuals, which ensure the process of effective development of civic self-awareness of schoolchildren.
It is substantiated that the method of forming the civic competence of students in the lessons of the history of Ukraine involves the systematic acquisition and perception of knowledge and its application in the practical plane, the mandatory systematic use of interactive learning technologies, which maximally activates the student's position in learning.