Abstract:
У статті конкретизовано поняття та досліджено основні компоненти освітнього та розвивального середовища початкової школи В. Сухомлинського; узагальнено основні механізми його створення; розкрито чинники, умови та особливості організації освітнього та розвивального середовища початкової школи у педагогічному досвіді В. Сухомлинського; обґрунтовано можливості трансформації ідей В. Сухомлинського для формування освітнього та розвивального середовища в сучасну систему початкової освіти. // This article explores the factors, conditions and peculiarities of developing-educational environment of elementary school in the teaching experience of V. O. Sukhomlyns’kyi; the concept of «developing educational environment» is concretized; the main components of developing educational environment of V.O. Sukhomlyns’kyi’s elementary school are highlighted; basic mechanisms of its creation are generalized; the effectiveness, and possibilities of transformation of the basic components of education and developing environment of V.O.Sukhomlyns’kyi in the modern system of primary education are substantiated.