Короткий опис(реферат):
В статті розкрито зміст поняття “соціальний інтелект” як загальної здатності людини до пізнання поведінки інших людей. Обґрунтовано феномен інтелектуальної обдарованості та охарактеризовано дослідження, в яких описується це психологічне поняття з точки зору залежності його рівня розвитку від знань індивіда, рівня креативності та рівня IQ. Охарактеризовано складові інтелектуальної обдарованості. Досліджено особливості розвитку соціального інтелекту майбутнього педагога методами активного навчання, зокрема, за допомогою проведення психологічних тренінгів. // In this article the context of the term “social intellect” as a general ability of a person to understand the behavior of other people was substantiated. The phenomenon of intellectual giftedness was justified; the characteristic of studies that describe this psychological concept in terms of its development level depending on knowledge of the individual, the level of creativity and level of IQ. The characteristic of intellectual giftedness components is given. The features of the social intelligence development of the future teacher by active learning methods, in fact, with the help of psychological training are investigated.