Короткий опис(реферат):
У статті досліджено особливості виховання дисциплінованості у чоловічих школах у 1943–1954 рр. Розкрито завдання, зміст діяльності, форми та методи виховання учнів у цих школах. Визначено особливості використання найбільш уживаних методів виховання дисциплінованості учнів, зокрема, переконування, роз’яснення, режиму, вимоги, доручення, громадської думки, заохочення та покарання. Доведено наявність та розкрито характер взаємодії сім’ї та школи, форми позакласної та позашкільної роботи у вихованні хлопців. // In the article the features of discipline formation in men's schools in 1943-1954 are investigated. Objectives, content, forms and methods of education of students in these schools are revealed. The features of the use of the most common methods of discipline formation are determined, particular, persuasion, explanation, regime, requirements, errands, public opinion, encouragement and punishment. The existence and nature of interaction between family and school is prove; the forms of extra-curricula work in the education of boys are discovered.