Abstract:
В статті досліджено цінності освіти, їх природу, функції та взаємозв’язки. Розкрито, що цінності не первинні, вони є похідними від співвідношення світу і людини та підтверджують значимість того, що створила людина в процесі історії. Визначено, що освіта як загальнолюдська цінність підтверджується конституційно закріпленим у більшості країн світу правом людини на освіту. Показано, що реалізація цього права забезпечується існуючими в державі системами освіти, які відрізняються за принципами організації. // The article is devoted to the study of educational values, their nature, functions and relationships. There are many definitions of educational value, but they all reflect the confidence that the values are not the primary, they are derived from the ratio of the world and a person, confirming the significance of what humanity has created in the course of history. It is recognized, that education is a universal value today. The right to education is confirmed constitutionally in most of countries. The implementation of this right is ensured by existing educational systems, which differ by the principles of organization.